środa, 22 lipca 2009

Ochrona przed utratą kluczowej osoby w firmie

Dzisiaj chciałbym kontynuować wątek ubezpieczeń w firmach. Prawdę mówiąc często jedynie rozpoczęcie pracy z segmentem przedsiębiorców umożliwia awans do pierwszej ligi sprzedaży usług finansowych.

Znakomita większość właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw akceptuje konieczność ubezpieczenia majątku firmy od utraty na skutek rozmaitych zdarzeń (pożaru, klęsk żywiołowych, kradzieży). Ale niewielu zdaje sobie sprawę, że ochrona przed skutkami utraty kluczowej osoby zarządzającej jest znacznie ważniejsza.

Po pierwsze prawdopodobieństwo utraty kluczowego pracownika jest znacznie większe niż prawdopodobieństwo utraty majątku na skutek pożaru. Statystyka dowodzi (dane z rynku amerykańskiego), że prawdopodobieństwo śmierci kluczowej osoby zarządzającej w wieku 45. lat jest 14 razy większe (UWAGA: 1400% większe!) od ryzyka utraty majątku w wyniku pożaru; w wieku 50. lat 17 razy większe a w wieku 55. lat 23 razy większe. Z uwagi na to, iż każdy z tych przykładów dotyczy osoby w wieku produkcyjnym oznacza to wymierne straty dla prowadzonego biznesu.

Po drugie straty w wyniku pożaru są tymczasowe. Uprawy, budynki, maszyny mogą zostać odtworzone. Co więcej, nowo wybudowany budynek może być znacznie bardziej funkcjonalny i wartościowy od poprzedniego. W przypadku śmierci kluczowego pracownika nowo zatrudniony na jego miejsce będzie potrzebował kilku miesięcy lub nawet lat by stać się tak produktywnym jak jego lub jej poprzednik. Prawdę mówiąc może okazać się, iż zmarły pracownik jest nie do zastąpienia.

Kto jest kluczowy?
Każde przedsiębiorstwo posiada przynajmniej jedną kluczową osobę zarządzającą, która wnosi ponadprzeciętny wkład w powodzenie całej operacji, poziom zysków czy sprzedaży. Nieobecność każdej osoby, która posiada krytyczne dla powodzenia biznesu informacje, relacje sprzedażowe, relacje z bankami i kredytodawcami, wiedzę produktową i/lub kontakty w branży może mieć niekorzystny wpływ na poziom osiąganych zysków (to kluczowe słowo: zysków – każdego właściciela firmy interesuje co najmniej utrzymanie ich poziomu).

Rola ubezpieczenia na życie kluczowej osoby w firmie
Jakkolwiek polisa ubezpieczenia na życie nie jest w stanie całkowicie zastąpić wartości utraconego pracownika, może wypłacić odszkodowanie za finansowe komplikacje dla biznesu. Ubezpieczenie na życie może dostarczyć przedsiębiorstwu potrzebnych funduszy do nieprzerwanego działania firmy, do zapewnienia wierzycieli, że ich pożyczki zostaną spłacone, do zapewnienia kontrahentów, że przedsiębiorstwo będzie kontynuować działalność, do pokrycia specjalnych wydatków na rekrutację (wynagrodzenie firmy headhunterskiej kształtuje się w przedziale 6-12 miesięcznego wynagrodzenia zatrudnianego pracownika), zatrudnienie (niejednokrotnie trzeba sfinansować w przypadku najwyższej klasy specjalistów koszty tzw. signing bonus, czyli extra premii za samo podpisanie kontraktu) oraz szkolenie osoby, która ma zastąpić utraconego pracownika.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz